za132

Motion. Vi kan næsten ikke komme uden om det ord, og for dem af os, der ikke dyrker sport til dagligt, er det ofte lidt af et ømt punkt. Får du nok motion? Nej, sikkert ikke. Hvem gør lige det? Ikke nogen i din nærmeste omkreds. Bortset måske lige fra den ene ven, hvis liv er fokuseret på en eller anden tosset sportsgren. Men ligegyldigt hvordan man vender og drejer det, så ved vi godt at motion er vigtigt, både for helbredet og for vores almindelige velvære. Men hvis du ikke lige er til fodbold og ikke umiddelbart ser særlig godt ud i stramtsiddende yogatøj, hvad så?

Du behøver slet ikke at løbe

Drop ideen om, at motion altid handler om sport. Det gør det så absolut ikke. Faktisk handler det bare om at bevæge sig nok. Måske du allerede har hørt om de der 10.000 skridt man skal gå hver dag. Det er, hvad eksperterne mener man bør gå for at holde sig naturligt sund og rask. Og det er faktisk slet ikke så meget. Hvis du går rundt på arbejdet, når du sikkert en stor del hver dag. Men det sidste skal altså med.

Køb en skridttæller eller et fitness-ur, der tæller for dig. Det koster maks et par hundrede kroner, og vil ikke kun hjælpe dig til at holde øje med dine skridt, men også motivere dig til lige at få taget de sidste. Tag cyklen på arbejdet, tag en gåtur med hunden eller med naboen, når du kommer hjem. Nyd stilheden i skoven alene, eller tag telefonen i hånden og fang pokemons. Bare kom afsted. Er du helt ude af træning og synes det er hårdt, så slap af på en bænk eller tag en lille instruktørstol med dig i skoven eller ud på stranden, så du kan få en pause.

Find sporten, der passer til dig

Der findes heldigvis også masser af sport, der ikke kræver at man løber eller har noget særligt boldtalent. Hvis du gerne vil dyrke motion på en mere struktureret måde, er sport stadig en fantastisk løsning. På mange sportshold får du nemlig masser af opbakning og et fællesskab, der hjælper dig med at holde fast i rutinerne. Bare det, at man skal møde op, kan være en kæmpe hjælp. Samtidig er det sociale næsten altid et kæmpe plus, hvis du gerne vil udvide din sociale omgangskreds lidt. Og hvem vil ikke gerne det?

Find den sport der passer til dig. Der findes masser af muligheder, der ikke nødvendigvis er klassisk hold- eller boldsport. Bor du tæt ved vandet, kan du for eksempel begynde at svømme, eller hvis du ikke er klar til at blive set i badetøj, så prøv at sejle i kajak. Hvis din krop er helt ude af træning og bliver øm og træt alt for hurtigt, så er yoga eller pilates en fantastisk måde at opbygge ny styrke og smidighed på så du kan holde til mere, og man behøver så absolut ikke være tynd og slank, eller at møde op i stramtsiddende yogabukser. Kig dig omkring og undersøg dine muligheder.

Start godt ud hjemme fra stuen

Skridttælleren der fortæller dig, hvornår du er i mål, eller holdet der hjælper dig med at blive ved, kan hjælpe ufattelig meget for dem, der har svært ved at finde rutinen. Men for andre er det måske noget andet. Tid og overskud, eller måske endda modet til at komme i gang, kan holde en hjemme selv hvis man virkelig gerne vil. Heldigvis kan du også komme i gang hjemme fra stuen. Internettet er fyldt med instruktionsvideoer, og du kan også købe en masse udstyr, der sagtens kan stå derhjemme. Den klassiske elcykel eller et løbebånd foran fjernsynet er slet ikke en dårlig idé. Selv om det virker som en doven løsning, er det faktisk en fantastisk måde at blive distraheret på. Du behøver jo ikke se kedelige instruktionsvideoer. Hvad med en god serie, eller en live koncert med din yndlingskunstner? Prøv det, det er slet ikke så tosset!